Monday, November 15, 2010

Bonda

Puisi ini hasil nukilan saya semasa saya menjejak kaki di UKM. Masa puisi ni ditulis saya baru sahaja dua minggu di UKM. Masa ni saya rindu sangat pada emak, ialah selama ni tidak pernah berlekang sehinggalah hari ni. Puisi ini telah saya tulis pada 30 Mei 1998. Jadi saya kongsikan di sini bersama teman-teman sekalian.

Bonda
Kau umpama permata
Yang amat bernilai
Penerang dunia ini
Di kala hati anakmu kegelapan
Dikala hati anakmu mendidih darah muda
Di usia remajanya

Bonda
Kau umpama lilin
Yang sanggup membakar diri
Tanpa mengenal jemu
Sekalipun ribut taufan melanda
Namun,
Kau tetap mengharunginya
Betapa unggulnya hatimu
Tanpa insan bergelar suami disisimu

Bonda,
Tahukah dirimu
Betapa sakitnya hati anakmu ini
Bila melihat kesengsaraanmu
Mendidik dan membesarkan anakmu ini

Bonda,
Sekalipun berirama perutmu
Kering kehausan tekakmu
Walaupun terpaksa beratapkan langit
Walaupun kepanasan menyaluti tubuhmu
Namun,
kau tetap sabar
Meniti penantian
Bagi melihat kejayaan anakmu
Yang kau belai
Yang kau didik

Bonda
Betapa bangganya aku
Menjadi anak kelahiranmu
Biarpun pelbagai dugaan mendatang
Akan kusahut
Akan kuhadapi
Kerna,
Setitis airmatamu
Setitis darahmu mengalir
Setitis keringatmu membasahi
Akan kukenang
Akan kuingati
Kerna,
kau kebanggaanku
Kau sumber inspirasi
Dalam aku mengharungi arus
di pentas dunia ini ...



No comments:

Post a Comment